Popmart recenserar

Nu är den här! Mando diao-platta nr 5, Give me fire, damp ner i min brevlåda i fredags och nu ska jag försöka utrycka vad jag tycker.

Mando har alltid gjort något speciellt på sina album, inget är likt de andra. Ändå så låter det alltid som Mando. Hur de nu kommer sig? Den här gången har gruppen exprimenterat med Salla och Masse från Latin Kings för att göra sitt sound mer dansant och jag anser att de har lyckats bra. Det är lite mer "dunka dunka" än på de tidigare skivorna och basisten Carl-Johan levererar ett helt gäng intressanta basslingor. Ändå så hör man direkt att det är Mando med bra melodier och mycket energi.

Den mest intressanta delen på skivan är början. De första fem spåren är alla helt underbara. Där finns band annat första singeln "Dance with somebody" som vi har hört ända sedan jul. Låten "Gloria" är nog den allra bästa låten men på nått sätt får den mig att tänka på Tom Jones vilket stör mig en aning. På samma sätt stör det mig att "Mean Street" får mig att tänka på låten "Alright" som Dennis Lyxén och Lisa Miskovsky gjorde för några år sedan. Efter denna, ändå utmärkta, inledning kommer ett litet parti där man kan ta igen sig. "Maybe just sad" och "A decent life" känns bara som utfyllnad för efter de kommer ytterligare tre låtar på rad ("Give me fire", "Crystal" och "Come on Come on") som är riktigt bra och sedan flyter resten av skivan på av bara farten.

Som en liten sammanfattning kan jag säga att Give me fire inte har gjort mig besviken. Jättebra kan jag säga men den drar inte ifrån de tidigare Mando-albumen vilket bara visar vilken jämn och bra albumkatalog gruppen har.

Betyg: 8/10


 



 

Tack

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0