Popmart diskuterar (med sig själv)

Idag när jag gick hem från skolan hade jag The Jams musik i mina lurar. Jag började då fundera på begreppet postpunk. Vad är postpunk egentligen? Nått som kommer efter punken förståss. Inspirerad av punken? Låter som punken? Jag har ingen aning faktist. Postpunkgenren är nog den svåraste att definera utefter dess sound. Att t ex Public image Ltd räknas som postpunk kan jag förstå. John Lydon AKA Jonny Rotten tillsammans med en fd Clashmedlem är väl så mycke postpunk det kan bli. Men att allt ifrån band som The Jam, Talking heads, Elvis Costello (De tidiga plattorna) och Joy division skall tillhöra postpunken? Visst alla dessa band dök i tiden runt skiftet mellan 70- och 80-talet men de låter helt ju helt olika. The Jam har punkens attribut, politiskt missnöje blandat med rock'n'roll men de låter ju snarare som en tidig version utav brittpopen. Talking heads spelade mycket på den klassiska punkklubben CBGBs men de låter ju mer som något som kom efter glamrockens glada tid. Nä, postpunk är ett eppitet som all alternativ musik fick i slutet av 70-talet och början av 80-talet. Jag tycker snarare att det som idag kallas punk, band som Green day, Nofx eller Millencolin, skulle kunna kallas för postpunk. Hehe... Sånthär går jag och tänker på.

Tack.

Kommentarer
Postat av: EgoElin

Du ä smart du, popmört!

2008-09-24 @ 15:45:57
URL: http://egoelin.blogg.se/
Postat av: Mirja

Vilken nörd du är! I love it!

Vi har samma utseende på våra bloggar. Hjärta!

2008-09-30 @ 09:47:10
URL: http://plums.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0