Popmarts favoalbum del 3

När man tänker på gruppen Blur så tänker nog de flästa på dom unga killarna från Manchester som dökupp i början av 90-talet och bråkade med Oasis. Visst, det gör jag också men om jag kollar på gruppens hela albumproduktion så fasnar jag allra mest för deras sista album från 2003.

Detta album är väldigt annorlunda i jämförelse med Blurs andra plattor. Jag brukar delar in blur i tre perioder. Först "pop-perioden", de fyra första plattorna, som de blev mest kända för. Vem känner inte till "Girls and boys", "Parklife" och "Country house" liksom. Efter denna period pratar jag om Lo-fi-perioden med Blur och "13". De började nu spela skitigare rock. Och så denna skiva Think Tank som är den enda skivan i Blurs elektroniska period.

Denna elektroniska utvekling berodde helt på sångaren Damon Albarns fasination för detta. Något som han framgångsrikt utveklat både på soloskivor och med Gorillaz. Utveklingen gjorde dock att , "Lo-fi-guden" Graham Coxon, hoppade av bandet och började göra Happiness in magazines istället. Ett annat favoalbum faktist. Coxon spelar bara på ett spår på hela skivan, avslutande "Battery in your leg"

Trotts den innre striderna inom gruppen är ändå låtarna helt underbara. Vissa rätt så hårda låtar finns men det är de otroligt vakra, lungnare låtarna som gör detta album så bra. Öppningslåten "Ambulance" och "Good song" i all sin ära men spår nr. 10 sopar banan med allt som blur gjort. Lite sorgsen kanske men med skönhet som få låtar har. En favolåt över huvutaget faktist.

Think Tank är som sagt Blurs sista album och jag hoppas på att gruppen aldrig återförenas så att man kan minnas gruppen som värdiga, med flaggan i topp.



Tack!

Kommentarer
Postat av: EgoElin

Hej mörten. Här ä jag igen (pompom

2008-10-28 @ 10:59:08
URL: http://egoelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0