Popmarts favoalbum del 1

I ett svagt ögonblick här om dagen skrev jag här att jag skulle pressentera några favoritalbum och här kommer det första. Innan detta vill jag tillägga att albumen inte kommer i någon speciel ordning, inte så att den första nödvändigtvis skulle vara det bästa eller tvärt om. Alla album jag kommer att pressentera kommer att vara bra skivor som personligen betytt mycket för mig på olika sätt, så det skulle rent utsagt vara dumt utav mig att försöka rangordna dem i någon typ utav topplista.

Jag kan inte bortse från Beatles när jag pratar om min favoritmusik. Säger någon att de gillar Beatles så är ofta min följdfråga "Vilken skiva är din favo?". Hela beatleskatalogen är så fruktansvärt bra så att man väldigt sällan får samma svar. Jag själv annser att albumet Rubber Soul/Revolver är det bästa. Jaja, jag vet... Det är två album men som jag ser dem så är dom två delar av samma album, Vol.1 och 2. Ungefär som G'n'Rs use your illusion-serie. Hade man sparat materialet från Rubber soul i ca ett halvår och släppt båda plattorna som ett dubbel-album är jag övertygad om att det hade betraktats som gruppens STORA mästerverk.

Om jag ser dessa album i relation till hela Beatles katalog kan man säga att dehär är skivorna där gruppen gick från ett rockband (läs liveband) till ett studioband, något som jag tycker är en fördel. Samtidigt som man började använda en modernare inspelningstecknik så skrev man ändå låtar med tanke på att de skulle spelas live. På Rubber Soul och Revolver hade man även inte riktigt kommit in i sin LSD-psykedeliska period dock så röktes det nog en del lustiga saker. Droger har alltid en del utav Beatles, allt från den tidiga tiden i Hamburg till den sista skivan Abbey Road. Man började under 1964 att börja röka maijuana, något som märks om man ser filmen Help! från 1965. Ringo Starr har en gång i en intervju att de under inspelningen rökte gräs till frukost.

Vad gör då dessa två skivor så bra? Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det inte bara de att det är bra låtar som gör ett album.  Jag behöver bara få ett ex av Rubber Soul i handen och se omslaget för att njuta. Det föreställer gruppmedlämmarna iklädda mockajackor och (om möjligt) en aning längre hår än de tidigare haft. Man förstår nästan innan man hört skivan hur den låter. Klaus Voormanns omslag till Revolver förtrollar mig inte på samma sätt men och andra sidan så känns låtlistan en aning jämnare på revolver.

På tal om låtarna så sätter inlednigsspåret en hög nivå på begge. Rubber Soul börjar med Drive my car som kanske inte är skivans bästa spår men den är i alla fall en topp tre. Revolver inleds med Taxman (en av George Harrisons bästa låtar över huvutaget) som möjligen bara slås av avslutnings spåret Tomorrow never knows. Rent generellt så är Revolver ett mer jämnt album, topparna är sam sagt i början och slutet med Taxman och Tomorrow never knows och den ända riktiga dalen i listan skulle jag säga är barnsången Yellow Subarine. Dalarna på Rubber Soul är något fler där jag tycker What goes on, Wait och Run for your life är de "djupaste". Och andra sidan är topparna bra mycke högre på på Rubber Soul än på Revolver. Rubber Souls toppar är Drive my car, Nowhere man, Michelle och In my life.

Detta är mina argument för att betrakta dem som mina favoritbeatlesskivor. Ni har säkert andra favoskivor med Beatles och ni får gärna komentera. Jag älskar att diskutera Beatles.



                                


Tack!

Kommentarer
Postat av: EgoElin

Hej Mörten.

Jag heter Elin å jag gillar Beatles!

2008-10-22 @ 21:38:38
URL: http://egoelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0