Popmart funderar över begreppet "Album"

Man läser ju lite här och där att "albumets" tid är förbi. Jag vet inte om jag är beredd att hålla med om de. Visserligen har försäljningen av skivor gått ner iom att kidsen (där inkluderat mig) istället laddar ner skiten från den senaste flugan, internet. Och man blir ju faktist lite mörkrädd nar man ser dagens försäljningslistor där thorlejfs ligger i topp. Jag vill trotts detta slå ett slag för albumet. Enligt mig så handlar det om mer än en samling låtar. Ett album är, eller ska iaf vara, som ett konstverk, som en tavla med ram och så. Att ladda ner en låt blir ungefär som att ha en poster eller så av någon vacker målning typ. Helheten består är lixom allt, inte bara musiken utan även omslaget, låtlistan, låttexter, skivetiket osv. Ett bra allbum smällter samman allt detta till ett.

Vad är det då som gör vissa album så speciella? Det tycker jag kan vara rätt svårt att sätta fingret på men för att försöka att förklara hur jag tänker så kommer jag fram över att pressentera några av mina favoalbum och försöka bena ut varför jag tycker så mycket om just dem. Det kommer kanske bli mycket personligt dravel av det men jag hoppas ändå att ni läsare ska kunna tycka att det är lite skoj iaf så håll till godo.

Tack!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0