Popmarts favoalbum del 4

Jag kan verkligen inte bortse ifrån denna grupp när jag tänker på min musiksmak. En grupp som betytt väldigt mycket för mig. De kallas för hit-maskin, jag tror faktist att de har haft över 30 låtar på trackslistan sedan de började 1985. Dock dröjde de 5 år innan de släppte sitt första riktigt helljutna album Behaviour och jag pratar naturligtvis om Pet shop boys. Detta inlägg handlar dock inte om Behavior även om den är helt underbar den oxå. Nä, Pet shops bästa album är Bilingual från 1996.
 
Pet shops skivkatalog består av 9 studioalbum och alla innehåller låtar som tillhör musikhistorien. 1993 kom Very som är deras mest framgångsrika platta försäljningsmässigt. När uppföljaren kom var alltså förväntningarna stora. Chris och Neil spelade in den i Spanien vilket förklarar varför de blandar in textrader på spanska i låtarna. Det ger oxå en förklaring till titeln på skivan. Spanska "latinorytmer" är ett annat kännetecken för denna platta. 

Vad det gäller låtarna så är det faktist helt omöjligt att skiljaut något favoritspår, alla är lika bra. Albumet funkar just som ett album, något som jag diskuterat i ett tidigare inlägg vad de innebär. Jag ger här låtlistan så kan ni ju avgöra själva om ni kan skiljaut någon som är bättre än den andra:

  1. "Discoteca"
  2. "Single"
  3. "Metamorphosis"
  4. "Electricity"
  5. "Se a vida e (That's the way life is)"
  6. "It always comes as a surprise"
  7. "A red letter day" 
  8. "Up against it"
  9. "The survivors"
  10. "Before"
  11. "To step aside"
  12. "Saturday night forever"

Skivomslaget är även de specielt tycker jag. Ett helgult omslag i en "frostad" box, Skitsnyggt!  Lätt ett av de mest stilrena i min samling iaf.



Tack

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0